Ezért tisztességes ajánlat a civilek 19 népszavazási kérdése

  • narancs.hu
  • 2015. március 18.

Narancsblog

A parlamenten kívüli ellenzék egyes szerveződései rendszerbontó népszavazás kezdeményezését jelentették be március 15-i nagygyűlésükön – rögtön megindult a fanyalgás.

A parlamenten kívüli ellenzék egyes szerveződései rendszerbontó népszavazás kezdeményezését jelentették be március 15-i nagygyűlésükön: 19 kérdést fogalmaztak meg, amelyek – vagy közülük akár csak néhány – elfogadása reményeik szerint beindíthatná az Orbán-rezsim szisztematikus és jogállami lebontását.

Az első reakciók alapján a parlamenti ellenzék egyelőre kivár, a kormánypártok természetesen nem foglalkoznak vele, a nyilvánosság pedig jobbára fanyalog. Noha azt mindenki elismeri, hogy a civileknek, ha a pályán akarnak maradni, az „együgyes” demonstrációk lecsengését követően elő kell állni valamivel, de a kérdésözön bonyolultsága, a „mindennapok problémáitól” való úgymond távolisága inkább értetlenséget váltott ki.

Első ránézésre mindez komoly kifogásnak is tűnhet. Pedig elsőre sem az.

false

 

Fotó: MTI

Egyszerűen nem igaz, hogy ezek a kérdések „elrugaszkodottak” volnának, vagy ne lennének alkalmasak a rezsimellenes szavazók mozgósítására. Hiszen valamennyi a Nemzeti Együttműködés Rendszerének a lényegét veszi célba, és arra teremtene lehetőséget egy reménybeli referendumon, hogy a társadalom az orbánizmus leggyűlöletesebb jegyeiről, az elmúlt 25 év vakvágányairól mondjon ítéletet. Arról a bicskanyitogató arcátlanságról, amellyel a közpénzek, az ország fejlesztésére érkező uniós támogatások magánzsebekbe pumpálása zajlik. A NER uralkodó osztályának (de a politika egyéb érintett szereplőinek is) valódi gazdasági teljesítmény nélküli, kizárólag a hatalmi pozícióval magyarázható látványos meggazdagodásáról. (E témát hat kérdés érinti, beleértve az Európai Ügyészségre vonatkozót is.) Energetikai és gazdasági függetlenségünk tervezett feladásáról. (A paksi szerződés nyilvánosságára és a zöldenergiára vonatkozó kérdések.) A magánnyugdíjak elrablásáról és föléléséről. A trafikmutyiról. A vérlázító Parragh-adóról, amit minden vállalkozás köteles megfizetni, függetlenül attól, hogy iparkamarai tag, vagy sem. Az ügynökkérdésről. A tönkretett egészségügyről. Orbán budai várba költözéséről, pontosabban mindarról, amit ez szimbolizál. És így tovább, és így tovább.

Egy referendumra szánt kérdésnek meg kell felelnie bizonyos formai és tartalmi jegyeknek, különben már az első körben kihajítja a választási iroda. A „bonyolult” fogalmazás ezért nem érv semmire és semmi ellen, hiszen a szavazásra bocsátandó témák lényegét el lehet magyarázni, továbbá azokról értelmes vitát lehet folytatni. Erre valók a kampányok, erre valók a politikai pártok, a politikusok, erre való a nyilvános tér. Például a holnap megjelenő Narancsban Kozák Márton közérthető módon ír arról, miért lenne fontos népszavazást tartani a tao-pénzekről. Ha valaki ebből annyit szűr le, hogy törvényileg kellene megakadályozni, hogy hibbant miniszterelnökök a jövőben is de facto közpénzből építtessenek futballstadiont a kertjük végibe, akkor a lényeget levette.

Ezt a munkát persze el kell végezni. És el is lehet rontani, szó se róla, hiszen rengeteg a buktató, kezdve a népszavazásra szánt 19 kérdés hitelesítésének megnehezítésétől (vagy megtagadásától) a parlamenti ellenzéki pártok csendes bojkottján át a civilek tapasztalatlanságáig, naivitásáig. Mégsem kellene eleve lemondani legalább a végiggondolásáról annak, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben a tisztességes politikai ajánlatban. Önmagunk, mindannyiunk lenézése volna, ha nem így tennénk.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.